معرفی پارچه‌های مناسب برای دوخت و تولید لباس‌های زنانه

پارچه مناسب برای لباس زنانه

برای افراد و سنین مختلف پارچه‌های مختلفی برای تولید لباس استفاده می‌شود. برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، زن و مرد از پارچه‌های مختلفی در صنعت مد استفاده می‌شود. در ادامه این پست مفصل پارچه مناسب برای لباس زنانه برای شما توضیح داده می‌شود. تا انتها با بانک لباس همراه باشید.

سپس می‌توانید ابتدا ببینید که پارچه چگونه روی بدن شما آویزان می‌شود، چگونه به نظر می‌رسد، چگونه در حین حرکت شما حرکت می‌کند، چه احساسی روی پوست شما دارد و غیره – که فاکتورهای بسیار مهمی هستند و باید در لباس‌هایی که می‌پوشید جستجو کنید. هنگام انتخاب پارچه برای لباس، هیچ انتخابی وجود ندارد. اما همیشه تعدادی مورد علاقه وجود داردپارچه مناسب برای لباس زنانه (لباس راحتی و تاپ)

پارچه‌های محبوب برای دوخت لباس‌های راحتی و تاپ عبارتند از:

پارچه ژرسه

ژرسه یک پارچه بافتنی سبک وزن با کشش 2 طرفه است. این یکی از راحت ترین پارچه‌ها برای خیاطی است. این پارچه نرم بر روی بدن، با کشش کافی با راحتی خوب است.

انواع بسیاری از پارچه‌های ژرسه وجود دارد – پارچه ژرسه 100% پنبه‌ای یک پارچه نازک و سبک است که کمی کشش دارد و به اندازه کافی زیبا است. این یک پارچه با قابلیت تنفس خوب برای ساخت لباس‌های غیر رسمی است. به این لباس‌ها تی شرت نیز می‌گویند

پارچه ژرسی ترکیبی پلی/پنبه راحت است و دارای کیفیت‌های پلی استر است – بدون موجی که در بافتنی‌ها معمول است. تریبلند ، ترکیبی از ابریشم مصنوعی با پنبه و پلی استر است و این ماده نرم‌تر از پارچه نخی پلی استر است. اگر مجبور به انتخاب پارچه بافتنی باشم، این اولین انتخاب من خواهد بود

چمنی پنبه‌ای

پارچه چمنی نخی صاف، نرم، سبک وزن است و دارای چاپ‌های خوبی است. این یک پارچه عالی برای لباس‌های سبک وزن است – اگر چه ممکن است مجبور شوید لباس را آستر کنید.

پارچه Seersucker

Seersucker یک پارچه پنبه ای با بافت سطحی چروکیده است. برای درست کردن کتانی دخترانه مورد علاقه است. با این پارچه می‌توان تاپ و لباس‌های زیبا برای بزرگسالان نیز دوخت.

Poplin

از Poplin نخی و همچنین پوپلین کششی برای ساخت لباس استفاده می‌شود. Poplin پنبه ای  پارچه ای بسیار راحت با پارگی خوب و احساس کمی ترد است. نازک و سبک است اما بسیار قوی است. و بهترین قسمت این است که زیاد چروک نمی‌شود. این یک پارچه مناسب برای پیراهن است اما برای دوخت لباس و تاپ نیز استفاده می‌شود.

کوپرو

کوپرو یک پارچه تنفس پذیر و سازگار با محیط زیست است که بسیار نرم است و این پارچه مناسب برای لباس زنانه است. رطوبت گیر و سبک وزن است – در کل انتخاب خوبی برای تهیه لباس‌های صاف و راحت است.

پارچه‌های دوتایی

اینها پارچه‌های بافتنی ضخیم‌تری هستند که اگر نمی‌خواهید نازکی بافتنی‌های معمولی داشته باشید، بهتر است استفاده شوند. اسکوبا، لیورپول و پونته انواع مختلفی دارند. پونته رم یک پارچه مورد علاقه است. پارچه غواصی ضخیم تر از پونته است

ریون 

اگر به لباس‌های مغازه‌ها نگاه کنید، بیشتر پارچه‌های نرم پنبه‌ای با علامت ابریشم مصنوعی یا ویسکوز مشخص می‌شوند. اگر می‌خواهید جنس پارچه ای بسیار نازک، نرم و سبک وزن داشته باشید و به این موضوع اهمیت نمی‌دهید که ممکن است مجبور شوید آستری را به لباس اضافه کنید و نگهداری از آن پارچه سخت است، این بهترین پارچه برای افراد زیباست.

پارچه جناغی ویسکوز نرم یک نسخه نرم تر از پارچه جناغی است. این یک پارچه ظریف است که برای درست کردن لباس‌های زیبا با پارچه‌ای زیبا مناسب است. ریون یک نوع محبوب است.

ریون برای خیاطی مورد علاقه است زیرا بسیار سبک و روان است. روش فوق العاده پوشاندن آن بر روی بدن دلیل این است که بسیاری از لباس‌هایی که در فروشگاه‌ها می‌بینید از این پارچه ساخته شده اند. این ساده ترین پارچه برای دوخت نیست اما شکل ظاهری آن، سختی را جبران می‌کند. این یک پارچه عالی برای ساخت لباس، بلوز، ژاکت نرم، دامن، لباس پارچه ای، شلوار نرم، شورت، لباس خواب است.

گیلاس ریون محبوب‌ترین انتخاب در هنگام خرید ریون است – صاف است و پارچه‌ای عالی دارد. با این پارچه می‌توانید لباس‌های زیبایی بدوزید. مراقب ریون مدال باشید که بسیار صاف و نرم است، که همچنین بسیار نرم و بهترین کیفیت است و بدون چروک. پارچه ریون معمولی چین و چروک زیادی دارد. ویسکوز جاوانیز یکی دیگر از پارچه‌های ابریشم مصنوعی عالی برای خیاطی است اما نگهداری از ابریشم مصنوعی دشوار است و دوام زیادی ندارد. همچنین منقبض می‌شود.

پارچه ریون مناسب برای لباس زنانه

Gingham چاپ شده با وزن متوسط 

Gingham یک پارچه طرح دار با وزن متوسط ​​است. این پارچه مورد علاقه برای دوخت لباس دخترانه با smocking است.

برای اینکه برای دوخت لباس‌ها و تاپ‌ها مناسب باشد، پنبه‌های لحافی چاپ شده باید کیفیت خوبی داشته باشند. خیلی شل نیست اما حس نرمی دارد. طرح‌های موجود با پنبه‌ای با وزن متوسط ​​بسیار جذاب است و می‌توان آن‌ها را در لباس‌ها و بلوزهای سبک وزن غیر رسمی جالب دوخت.

کتانی نرم

کتان پارچه ای بسیار راحت و شیک است. یک پارچه کتان سبک می‌تواند یک پارچه عالی برای ساخت لباس‌های نازک و خنک باشد. یکی از بهترین پارچه‌ها برای پوشیدن در تابستان است. کتانی با پوشیدن و شستشو نرم تر می‌شود.

کتانی مانند پسر عموی غنی‌تری از پارچه‌های پنبه‌ای به نظر می‌رسد – حداقل تمام ویژگی‌های خوب پنبه در کتان به علاوه ظرافت افزوده آن وجود دارد – خنک، ترد و بادوام.

اما به یاد داشته باشید که کتانی بسیار چروک می‌شود. همچنین مانند برخی از پارچه‌های دیگر روی بدن نمی‌چسبد. این یک پارچه ترد تا حدودی سفت است. اطمینان حاصل کنید که کتانی که می‌خرید آنقدر ترد نباشد که پوست را خراش دهد. کتانی با کیفیت خوب نرم خواهد شد. کتانی با بهترین کیفیت را انتخاب کنید، نمی‌توانید اشتباه کنید. لباسی که با آن درست می‌کنید مرتب و باکلاس خواهد بود.

آیا آن پیراهن‌های زیبا را دیده‌اید که از کتانی ساخته شده‌اند – آن برجستگی‌های برجسته در پارچه‌ای که من برای خیاطی در فروشگاهی که می‌خرم دریافت می‌کنم، قابل مشاهده نیستند. اما این واقعیت که آن کتانی‌ها آنجا هستند (به نام آنها) کیفیت کتانی را بد نمی‌کند. آنها بخشی از ساخت پارچه هستند

وقتی می‌خواهید شلوار، بلوز و پیراهن رسمی، جلیقه بسازید، می‌توانید کتانی بخرید. کتانی با لیکرا ترکیبی از کیفیت مطلوب هر دو الیاف است

برای از بین بردن چین و چروک کتان، آن را مرطوب کرده و اتو کنید.

اگر متوجه شدید که قیمت کتانی برای واقعی بودن خیلی خوب است، احتمالاً همینطور است. کتان را می‌توان با الیاف دیگر مانند پنبه ترکیب کرد و ارزان تر است.

 ساتن


ساتن، با حس لوکسی که دارد، معمولاً در هنگام پوشیدن لباس مناسب، پارچه انتخابی است. لباس‌های بچه گانه و لباس عروسی ساتن رایج ترین منظره است. شما وزن‌های مختلفی از پارچه ساتن دریافت می‌کنید. ساتن با وزن ضخیم تر را می‌توان برای ساخت لباس‌های ساختاری استفاده کرد.

دوخت با ساتن کمی سخت است. درزها بیشتر به نظر می‌رسند، دستگاه تمایل به خوردن پارچه دارد و سوزن سطح را کوبیده می‌کند. اما زیبایی پارچه بر همه این مشکلات غلبه می‌کند. رابط مناسب در مکان‌های مناسب می‌تواند کمک زیادی کند.

پارچه ساتن

پارچه پلی پنبه

این یک پارچه ترکیبی است – از الیاف پلی استر و پنبه با ویژگی‌های هر دو الیاف. پارچه در رنگ‌های زنده و تا حدودی مقاوم در برابر چروک است و مراقبت از آن آسان است. اما برخی از پارچه‌های پلی پنبه ممکن است ضعیف باشند و ممکن است فرسوده شوند، بنابراین باید از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

 پلی استر

به دلیل ماهیت مصنوعی پارچه، این گزینه چندان راحت نیست، اما با توجه به اینکه امروزه بسیاری از لباس‌ها از پلی استر ساخته می‌شوند. هنوز هم پلی استر به عنوان پارچه جذابیت دارد، زیرا به راحتی شسته و خشک می‌شود و زیاد چروک نمی‌شود. پارچه ابریشمی پلی استر، ژرژت، کرپ همگی در لباس به عنوان روکش یا بلوز و لباس‌های طرح گلدار زیبا استفاده می‌شوند. از آنجایی که آنها سبک وزن هستند، همه آنها دارای پوشش خوبی هستند – بهتر از پنبه.

پلی استر معایب خاص خود را دارد اما اگر پلی استر باکیفیت بخرید این پارچه کیفیت‌های زیادی را به شما می‌دهد که فقط پارچه‌های مصنوعی دارند. – پارگی کم، سهولت نگهداری، کشش کافی. همچنین تا حدودی در برابر کپک و پروانه، آفت سایر لباس‌ها مقاوم است.

در واقع چیزی که من را در مورد این پارچه محبوب می‌کند، نحوه شستشو و مراقبت آسان از پلی استر است. اگر می‌خواهید با آن چین‌هایی درست کنید، اگر آنها را با حرارت کافی اتو کنید، پارچه آن چین‌ها را حفظ می‌کند – پلی استر چین‌های تیز واقعی می‌سازد. اما معمولاً به راحتی چروک نمی‌شود.

پلی استر با کیفیت پایین پس از چند بار شستشو، نخ‌های برش خورده را روی سطح ایجاد می‌کند و ظاهر وحشتناکی دارد، باور کنید.

ابریشم


ابریشم پارچه ای زیبا با حسی لوکس است. صاف است و براقی دارد که بسیار جذاب است. ابریشم برای ساخت لباس عالی است. انواع مختلفی از ابریشم موجود است. این پست را در مورد 50 نوع ابریشم مختلف بررسی  کنید

نگهداری ابریشم کمی دشوار است زیرا اکثر آنها فقط شستشوی با خشکشویی علامت گذاری شده اند. همچنین دوخت آن کمی دشوار است.

انواع مختلف ابریشم بسیار شگفت انگیز است – ابریشم خادی، ابریشم پنبه ای، ابریشم توسر، ابریشم کرپ، ابریشم پلی استر، دوپیونی ابریشم.

هنگام خرید ابریشم ممکن است ابریشم با تعداد نخ بسیار بالا پیدا کنید – آنها بسیار بادوام هستند و بهترین و نرم ترین هستند. مشکل ابریشم‌های کم نخ این است که ظریف تر هستند و در درزها از هم جدا می‌شوند. شما باید پارچه ابریشمی را از گرما و رطوبت دور نگه دارید.

محبوب ترین پارچه‌های ابریشمی برای خیاطی عبارتند از ابریشم با وزن متوسط ​​(وزن بلوز)، ابریشم دوپیونی و چارموز ابریشمی. همیشه بهتر است ابریشم بخرید که در خانه قابل شستشو باشد.

 بافتنی


بافتنی یک ساخت و ساز است – و پارچه‌های ساخته شده با این روش کشش زیادی دارند. افرادی هستند که فقط با بافتنی می‌دوزند. آنها بافتنی را به دلیل کشش و تناسب راحت و پرده آن دوست دارند.

اما باید مراقب باشید که آیا در برابر بدن نرم می‌ماند یا خیر. هنگام خرید بافتنی چیزی که به دنبال آن هستید، اندازه پارچه است – این با شمارش بخیه‌ها در ردیف‌های عمودی (ولز) مشخص می‌شود. هر چه گیج بالاتر باشد، پارچه ریزتر است. هرچه گیج کمتر باشد، پارچه درشت تر است.

پارچه بافتنی پنبه ای کیفیت راحتی پنبه را با کشش بافتنی ترکیب می‌کند. بافتنی اینترلاک (بافت تی شرت) یک پارچه بافتنی مورد علاقه خیاطی است. برگشت پذیر است زیرا از هر دو طرف یکسان به نظر می‌رسد. ژرسی حتی پارچه بهتری است زیرا سبک تر و پرتر از بافتنی اینترلاک است. بافتنی پونته روما یکی دیگر از پارچه‌های بافتنی دوست داشتنی است، اگر چه به اندازه اینترلاک یا جرسی کش نمی‌یابد. بافتنی آجدار برای ساخت سرآستین، کمربند و گردن مناسب است.

الگوهای بافتنی متفاوت از پارچه‌های دیگر دوخته می‌شوند که کشش زیادی ندارند. دوخت پارچه سخت است و برای دوخت با چرخ خیاطی نیاز به سوزن مخصوص (سوزن توپی) دارد.

بافتنی‌های اصلی خیاطی عبارتند از پنبه / بافتنی مدال بافتنی
3×3 دنده دو بافت دو بافت ابریشم مصنوعی مژه بافتنی دوگانه بافتنی مشبک ژله‌ای مات و کشباف مش مش (سه‌تایی) بافتنی ریون / ژاکت ژرسه
لیکرا بافتنی ابریشم کشباف مش ابریشم

 پشم


دو نوع پشم وجود دارد: پشم نرم برای تولید لباس و سپس پشم درشت برای ساخت پتو و فرش. هنگام خرید پشم برای خیاطی به پارچه پشمی نرم و لطیف توجه کنید، اما احتمالاً باید هزینه را از طریق بینی خود پرداخت کنید. نرمی بهترین پشم ارزش دارد.

این پارچه معمولاً به دلیل خاصیت گرمایی آن خریداری می‌شود و ممکن است برای هدفی که در نظر دارید به پارچه ضخیم تری نیاز داشته باشید

تمیز کردن خشک برای پارچه پشمی ترجیح داده می‌شود.

مخلوط

هنگامی که الیاف پارچه با هم مخلوط می‌شوند، پارچه ای به مراتب برتر از پارچه اصلی (مانند جوانه زدن گیاهان) ایجاد می‌شود. مخلوط‌ها بیشتر مزایای والدین خود و برخی دیگر را به همراه دارند.

بیشتر پارچه‌های ترکیبی مورد علاقه در ساخت لباس هستند. مانند پارچه Bizzy Lizzy که ترکیبی از پنبه و پلی استر است (فکر می‌کنم پنجاه پنجاه است) – تمام ویژگی‌های خوب پنبه و پلی استر را دارد و بسیار مقرون به صرفه است.

پلی کاتن با کیفیت خوب برای ساختن شلوارهای معمولی مورد علاقه من است . مخلوط‌های پلی استر باعث می‌شود که شلوارهای راحتی مناسب باشند. ترکیب کتان و پنبه بهترین گزینه برای ساخت لباس هستند. ترکیبات لایکرا به دلیل کشش نرمی که دارد و همچنین کیفیت الیاف پارچه طبیعی که دارد بهترین برای ساخت ساق است. آنها ظاهری جذاب و در عین حال راحت دارند. به دنبال پارچه ای با حدود 5% ترکیب مواد مصنوعی کشسان باشید و راحت خواهید بود

ویسکوز و پلی استر نیز برای بهبود خواص مراقبتی با پارچه‌های طبیعی ترکیب می‌شوند

ترکیب دیگری که مورد علاقه است، ترکیب  پلی استر و پنبه است – این متریال انتخابی برای بلوز ساری است.

توری


توری ظاهری کاملاً زنانه اثیری دارد که آن را به پارچه ای ایده آل برای لباس‌های زنانه تبدیل می‌کند. بیشتر توری نیاز به آستر دارد، زیرا بافت باز پارچه آن را شفاف می‌کند، اما با آستر مناسب می‌توان آن را دوخت تا لباس‌های زیبا درست کرد.

انواع مختلف پارچه توری را که می‌توانید انتخاب کنید.

مخمل، پارچه ابریشمی و چرم از دیگر پارچه‌های زیبا هستند که می‌توانید با آنها لباس‌های عالی بسازید. سپس پارچه‌های خاصی مانند مهره، پارچه پولک دار، پارچه فلزی وجود دارد. حتی پارچه ای با حس لاستیکی.

پارچه توری برای دوخت لباس زنانه

پوپلین یکی از پارچه‌های خوب برای خرید است، اما من به سختی می‌توانم یک پوپلین با کیفیت عالی را در دست بگیرم که بعد از چند بار شستشو خورده نمی‌شود، به همین دلیل است که این پارچه در لیست نیست. اما اکثر پیراهن‌های آماده از پوپلین مرغوب ساخته می‌شوند. من پوپلین را بیشتر به عنوان پارچه آستر می‌خرم تا پارچه اصلی برای خیاطی.

شما نمی‌توانید پارچه‌ها را به طور طبقه بندی به عنوان “مناسب” یا “غیر مناسب” برای دوخت لباس طبقه بندی کنید. هر پارچه ویژگی‌های خاص خود را دارد. دانستن برخی از خواص و مزایای انتخاب آنها مطمئناً به سهولت در روند دوخت کمک می‌کند

اکریلیک، اسپندکس و رامی از دیگر موارد مورد علاقه برای خیاطی هستند. رامی شباهت زیادی به لینن دارد. این پارچه را با پلی استر، پنبه، کتان و اکریلیک ترکیب شده خواهید یافت. اکریلیک و استات پارچه‌های بسیار رایجی هستند که در لباس‌های آماده می‌توانید پیدا کنید. اکریلیک بسیار مستعد خورده شدن است، بنابراین متوجه خواهید شد که پس از مدتی پوشیدن و شستشو از آن بیزار شده اید. استات معمولاً فقط یک پارچه تمیز خشک است،  اگر چه ارزان است.

نوع پارچه مناسب می‌تواند تفاوت زیادی در ظاهر لباس نهایی ایجاد کند، بنابراین وقت خود را صرف انتخاب بهترین پارچه کنید.

پارچه نخی

حدود 100 نوع پارچه نخی مختلف وجود دارد. پارچه‌های نخی، پارچه طبیعی بسیار راحتی هستند و یکی از بهترین پارچه‌ها برای ساخت لباس هستند. این پارچه قابل تنفس است و می‌تواند حتی زمانی که هوا گرم است احساس خنکی به شما بدهد. این باعث می‌شود که پارچه تابستانی اصلی باشد. از همه مهمتر، بادوام است و نگهداری آن آسان است. بهترین چیز در مورد دوخت با نخ این است که آسان است. در مقایسه با هر پارچه دیگری می‌توانید به راحتی آن را بدوزید. یکی دیگر از مزایای استفاده از پنبه برای دوخت لباس، ارزان بودن آن است.

 

هنگام خرید پنبه برای خیاطی مطمئن شوید که بهترین‌ها را با کشیدن دستان خود بر روی سطح دارید. اگر سطح صاف به نظر می‌رسد، می‌توانید مطمئن باشید که بهترین پنبه را دارید. پنبه بی کیفیت احساس صافی نخواهد داشت. گاهی اوقات پنبه بیش از حد نشاسته ای می‌شود. وقتی آن را بمالید نشاسته به صورت پودر پرواز می‌کند. بهتر است این را نخرید.

 

مقداری پارچه نخی به راحتی بافته می‌شود، بنابراین تا زمانی که پارچه را نبینید نمی‌توانید از کیفیت آن مطلع شوید. مشکل دیگر پنبه این است که در هنگام شستشو جمع می‌شود. پس پیش شستن یک گزینه نیست، یک ضرورت است. اگر قصد ندارید قبل از شستشوی لباس بشویید، هنگام ساخت لباس، سایز بعدی را در الگو انتخاب کنید.

نخ پنبه‌ای و چمن پنبه ای بهترین پارچه برای تهیه لباس کودک و لباس شب هستند. امروزه بسیاری به دلیل نحوه ساخت پنبه به سراغ پنبه ارگانیک می‌روند. پنبه با وزن متوسط چاپ شده محبوب ترین برای ساخت لباس است. برای این پنبه‌ها هم باید آستر بخرید زیرا اکثر آنها نازک هستند. یکی از معایب پارچه نخی این است که به راحتی چروک می‌شود، مگر اینکه پوشش‌های خاصی به آن اضافه شود.

پارچه‌های نرم برای لباس زنانه

ریون، جرسی، پنبه پیما، ساتن با کیفیت خوب، ابریشم زیاد پارچه‌های بسیار نرمی هستند. اگر به دنبال پارچه‌های نرم کمی شفاف هستید، پارچه ابریشمی بسیار خوب عمل می‌کند

نحوه خرید پارچه

مواردی که هنگام خرید پارچه باید بررسی کنید عبارتند از:

نوع پارچه


اولین چیز این است که بدانید نوع پارچه ای که در ذهن دارید چیست – منسوجات موجود به طور کلی به عنوان منسوجات طبیعی و منسوجات مصنوعی طبقه بندی می‌شوند. منسوجات اصلی طبیعی عبارتند از پنبه، ابریشم، جین، فلانل، کنف، چرم، کتان، مخمل، پشم. منسوجات مصنوعی شامل نایلون، پلی استر، استات، اکریلیک، پشم گوسفند قطبی، ریون و اسپندکس است.

پارچه‌هایی که به طور کلی به عنوان طبیعی (پنبه، ابریشم، کتان و غیره) و مصنوعی (اکریلیک، پلی استر، نایلون) طبقه بندی می‌شوند و ترکیبی از هر دو به یک اندازه برای ساخت لباس مناسب هستند. اما برخی پارچه‌ها کمی بیشتر از بقیه ارجحیت دارند.

پارچه‌های بافته شده برای ساخت لباس‌های دوخته شده بهترین هستند در حالی که بافتنی برای ساختن لباس‌های متناسب/لباس فعال بهترین هستند.

این پارچه‌ها را می‌توان با توجه به نحوه چاپ، گلدوزی، بافت، رنگرزی و دوخت آنها طبقه بندی کرد. همچنین باید وزن پارچه را در نظر بگیرید.

اگر بافت گشاد بافته شده باشد، لباسی شفاف خواهید داشت و شاید هم لباسی ضعیف داشته باشید. شما باید به فکر خرید آستر برای پارچه‌های نازک باشید.

ثبات رنگ


اطمینان حاصل کنید که رنگ پارچه یکنواخت و بدون رگه یا لکه است . باید درز را باز کنید و به دقت بررسی کنید تا نشانه‌های رنگرزی ناهموار را ببینید. ممکن است در نواحی به خصوص در خط چین‌ها لکه‌ها یا محو شدن رنگ وجود داشته باشد. اگر در برخی مناطق رنگ‌های روشن پیدا کردید، مگر اینکه طرحی باشد، خرید نکنید – این ممکن است نشان دهد که رنگ با شستشو محو می‌شود.

یک آزمایش ساده را امتحان کنید – یکی از راه‌هایی که می‌توانید رنگ پارچه‌ای را که می‌خواهید بخرید آزمایش کنید، این است که یک دستمال سفید کوچک یا نخی بردارید، آن را مرطوب کنید و سپس آن را در جایی روی پارچه بمالید. اگر کیفیت خوبی داشته باشد، رنگ به پارچه / پنبه در دست شما منتقل نمی‌شود.

پارچه مناسب برای لباس زنانه باید ثبات رنگ داشته باشد

مناسب بودن پارچه موقعیت مکانی


سپس باید از تناسب پارچه با لباسی که در نظر دارید مطلع شوید. شما نمی‌توانید بیکینی را با پشم بدوزید. برای ورزش به پارچه ای نیاز دارید که با وجود عرق کردن آن راحت باشید و بهترین پارچه‌ها برای ورزش کردن را بررسی کنید.

موقعیت و جغرافیای مکانی که در آن لباس می‌پوشید نقش مهمی در انتخاب پارچه خواهد داشت. برای سفر به کویر لباس پشمی نمی‌خواهید. یا یک لباس ابریشمی برای تعطیلات در پیست اسکی. منسوجات طبیعی برای آب و هوای تابستانی مناسب ترند.

براساس آب و هوای مکانی است که پارچه را انتخاب می‌کنید. در آب و هوای گرم در ابریشم ذوب شوید، به خصوص اگر آستر داشته باشد (البته این مانع از خرید ابریشم نمی‌شود).

به عنوان مثال، در محل من که رطوبت هوا با هوای گرم زیاد است، ترجیح می‌دهم همیشه لباس‌های نخی گشاد و سبک وزن داشته باشم تا هر چیز دیگری. از آنجایی که وقتی بیرون می‌روم از لباس‌ها محافظت در برابر اشعه فرابنفش می‌خواهم، پارچه نخی متراکم بافته شده ای را انتخاب می‌کنم. حتی لباس‌های زیر نیز بهتر است از نخ پنبه‌ای استفاده شوند (بدون بند اسپندکس در نزدیکی پوست).

انقباض


یکی دیگر از مواردی که در هنگام خرید پارچه مورد توجه قرار می‌گیرد، نحوه جمع شدن پارچه پس از شستشو است. بیشتر پارچه‌ها جمع می‌شوند اما پارچه‌های مختلف به طور متفاوتی جمع می‌شوند. یک شرط مطمئن خرید حداقل 10 درصد پارچه اضافی است. اگر می‌توانید پارچه پیش چروک شده بخرید این بهترین است. پارچه از قبل کوچک شده دارای برچسب‌هایی است که روی آن نوشته شده است “Sanforized” “Mercerised” و غیره.

اگر به دنبال پارچه‌ای هستید که کشیده یا از بین نرود، می‌توانید به دنبال برچسب «ضد افتادگی» باشید. اگر به دنبال پارچه‌ای هستید که از شکل خارج نشود، می‌توانید به دنبال برچسب «ضد پیچش» باشید.

رنگ


رنگ  پارچه یک نکته مهم است. مطمئن شوید که به خوبی با رنگ پوست شما مطابقت دارد، نه مطابق با افراد مشهوری که آن را در آن دیده اید. تن‌های مختلف یک رنگ می‌تواند در یک فرد بسیار متفاوت به نظر برسد.

ترجیحاً باید در نور روز پارچه بخرید تا بعد از غروب آفتاب. حتی اگر در برخی مغازه‌ها روشن باشد، دیدن رنگ واقعی پارچه دشوار است. نور مصنوعی در نمایشگاه‌ها معمولا رنگ را تغییر می‌دهد. اگر رنگی را مانند انتخاب آستر برای پارچه اصلی یا انتخاب پارچه برای افزودن به تزئینات نیاز به مطابقت دارید، این امر بسیار مهم است.

نمایشگاه‌های پارچه معمولاً دارای یک چاه نور هستند که در آن می‌توانید پارچه را در نور خورشید ببینید (یا پنجره ای با نور خوب از بیرون).

نکته ۱

نکته دیگری که خوانده ام این است که پارچه را در دستان خود له کنید – نه کل آن را، یک طرف بگیرید و آن را له کنید. رنگ ممکن است در حال حاضر متفاوت به نظر برسد. اولین رنگی که فکر می‌کردی مناسب نیست زمان بررسی مجدد، شاید مناسب باشد

بعد از اینکه پارچه را از پیچ بریدید نمی‌توانید آن را برگردانید، بنابراین پس از اینکه با آن به خانه رفتید و متوجه شدید که رنگ آن در مجموع با چیزی که داخل فروشگاه دیده اید، حتی سعی نکنید آن را برگردانید.
بعد، ابعاد، اندازه
هنگام خرید یک پارچه بسیار گران قیمت، باید قبل از برش پارچه گران‌تر، مقداری پنبه برای ساختن خراطین بخرید ، به خصوص اگر برای اولین بار است که الگو را می‌سازید.

نکته ۲

بیشتر پارچه‌ها حدود 44 اینچ عرض دارند. وقتی برای خرید پارچه می‌روید ابتدا مقدار مورد نظر خود را تخمین بزنید و سپس به مغازه بروید.

با یک چهارم fat ، عرض 18 اینچ در طول 22 اینچ خواهید داشت. از این معیار برای ساخت انواع پروژه‌های کوچک استفاده می‌شود. این‌ها در مغازه‌هایی که من به‌ عنوان قطعات برش مراجعه می‌کنم در دسترس هستند – آنها عمدتاً قیمت پایینی دارند و برخی از آنها، زمانی که از پیچ خارج می‌شوند، قیمت بسیار پایینی دارند. شما باید از فروشندگان چنین قطعاتی بخواهید. از این طریق می‌توان چند معامله عالی داشت.

در لباس دوزی پارچه را متری می‌خریم. یک یارد حدود .91 متر است. در یک ربع یاردی، یک نوار پارچه به ابعاد 9 اینچ در 44 اینچ دریافت می‌کنید که طول آن حدود 22 سانتی متر است. همیشه بهتر است پارچه‌های پهن تر بخرید. با توجه به پهنای پارچه‌ها می‌توان آنها را تک عرض و دو عرض نامید. عرض منفرد معمولاً تا 49 اینچ عرض و عرض دو برابر تا 60 اینچ است.

مناسب بودن با لباس خاص

هر نوع لباس نیاز به پارچه‌ای خاص دارد.

بهترین پارچه‌ها برای دوخت شلوار


پارچه‌هایی را انتخاب کنید که خیلی سفت نباشند و در آنها راحت باشید. کتانی، جین، فلانل، برای آب و هوای سردتر پشم (100٪ و همچنین ترکیبات پشمی) را انتخاب کنید – پشم توید، کرپ پشمی.  انتخاب پارچه مناسب برای شلوار به این بستگی دارد که در مورد چه شلواری صحبت می‌کنید – شلوار رسمی، شلوار بدون ساختار، ترکیبی، شلوار جین. برای شلوارهای سفارشی، می‌توانید پشم یا ترکیب پشمی (با ابریشم مصنوعی) را انتخاب کنید.

بهترین پارچه‌ها برای بچه‌ها


تمام پارچه‌های نخی برای بچه‌ها خوب هستند. می‌توانید کشش ساتن پنبه ای یا پارچه جناغی پنبه ای یا ساتن پنبه ای یا چمن را انتخاب کنید. پارچه‌های بافتنی برای بچه‌ها نیز عالی هستند – می‌توانید سراغ بافتنی‌های پشمی بروید. بافتنی‌های اینترلاک بافتنی‌های خیاطی هستند که روی دانه‌ها کشیده می‌شوند. از منسوجات مصنوعی خودداری کنید.

بهترین پارچه‌ها برای دوخت دامن


پنبه سبک وزن مورد علاقه من برای دوخت دامن است. پارچه‌های نخی با طرح‌های زیبا عالی هستند. پیراهن ابریشمی مانند پارچه بافتنی پونته روما، پارچه ای عالی برای دوخت دامن است. شما می‌توانید ابریشم چاپ شده و ابریشم مصنوعی را در کرپ، پارچه ابریشمی، ژورژت و شارموز خریداری کنید. بافتنی‌های ظریف از ابریشم مصنوعی، میکروفیبر و ابریشم هم خوب هستند. همچنین ریون‌های پارچه‌ای، پشم نرم، ترکیب‌های لاکرا و مخمل‌های کشدار همگی برای دوخت دامن مناسب هستند.

بهترین پارچه برای دوخت کاپشن


پشم (کرپ پشمی پرده ای عالی دارد و ساختار کافی برای ژاکت‌ها ارائه می‌دهد؛ تویدهای پشمی نیز عالی هستند)، کتانی و فلانل هم خوب هستند. بافتنی‌های سبک برای ژاکت‌هایی با جریان آزاد مانند این الگوی ژاکت آبشاری مناسب هستند

بهترین پارچه برای دوخت لباس


ابریشم خام، ساتن، تافته، مخمل، توری، ابریشم ابریشمی، ارگانزا همه برای ساخت لباس عالی هستند. اما بستگی به نوع لباس هم دارد. برای یک لباس مناسب بدن می‌توانید پارچه‌هایی با وزن متوسط ​​با مقداری اسپندکس/الاستین بخرید. برای لباس‌های پوشیده می‌توانید پارچه‌های سبک را انتخاب کنید. ژرسی دارای یک تناسب پارچه ای مانند این است. پارچه‌های کرپ، کالسکه و چارموز همگی پارچه‌های پارچه ای هستند که برای این سبک مناسب هستند.

بهترین پارچه‌ها برای ساخت آستر داخل لباس


استات ریون و مواد آستر پنبه ای به طور رایج استفاده می‌شود.

بهترین پارچه برای ساخت بلوز و پیراهن زنانه


پارچه نخی سبک کامبریک، چینتز، تویل، فایل، سیرساکر، پوپلین، پارچه پهن بافته سبک وزن، باتیست، کتان، چشمک مناسب هستند. من عاشق بلوز شیفون هستم. پارچه ساتن ابریشمی برای ساخت تاپ‌های هوادار خوب است

چاپ و الگوهای پارچه


هنگام خرید پارچه طرح دار (بیشتر پارچه طرح دار با عرض 45 یا 54 اینچ عرضه می‌شود) باید بدانید در این پارچه‌ها تکرار الگو وجود دارد و این باید هنگام برش پارچه و همچنین خرید آنها در نظر گرفته شود – اگر می‌خواهید الگوهای درز را مطابقت دهید.

الگوهای پارچه


نقوش به صورت برنامه ریزی شده روی پارچه توزیع می‌شود. اما ممکن است گاهی اوقات متوجه بی‌نظمی شوید – اگر چاپ به درستی روی پارچه قرار نگیرد، نمی‌توان آن را بدون ایجاد اعوجاج در پارچه و آویز لباس، مطابقت داد یا ردیف کرد.

ساخت پارچه


یکی از عوامل مهمی که در انتخاب پارچه برای لباس خود در نظر می‌گیرید، کیفیت پارچه است. باید پارچه ای با کیفیت و بدون پارگی یا نقص در رنگ، چاپ، الیاف و غیره باشد.

این موارد شامل ملاحظاتی مانند بافت پارچه، تعداد نخ پارچه، وزن پارچه و غیره است.

بافت پارچه نیز ممکن است برای شما اهمیت زیادی داشته باشد – من پارچه وافل را برای ساخت حوله آشپزخانه به دلیل جذب آن نسبت به سایر پارچه‌ها انتخاب می‌کنم.

دانه پارچه


این یک نکته مهم است – به عنوان مثال اگر جذاب ترین پارچه ای که در نمایشگاه دیده اید دانه بندی خود را ندارد، فقط آن را دور بریزید. لباسی که با آن درست می‌کنید هرگز درست نمی‌ایستد.

وزن پارچه


وزن پارچه به عوامل زیادی مانند بافت، نوع الیاف و غیره بستگی دارد و معمولاً با GSM نشان داده می‌شود. GSM می‌تواند از 60 -700 متغیر باشد. 700 GSM از پارچه پشمی بسیار با کیفیت است. یک پارچه جین بسته به بافت دارای GSM 400 است.

یک نکته را باید در نظر داشته باشید که وزن پارچه بالاتر به معنای کیفیت بالاتر پارچه نیست. این فقط نشانه ای از مناسب بودن پارچه برای یک پروژه خاص است.

شما نمی‌توانید جین پارچه ای با وزن بالا را برای یک شال سبک شناور انتخاب کنید. اما دانستن وزن پارچه هنگام مقایسه بین یک نوع پارچه مفید است، البته حتی این نیز تا حدودی به کاربرد آن بستگی دارد.

نام پارچه


یکی از عوامل اصلی در کیفیت پارچه‌های پیرایش کننده، پرداخت‌هایی است که آن‌ها دارد – روکش‌های پارچه و درمان به فرآیندهایی اشاره دارد که برای بهبود ظاهر و همچنین کیفیت آن انجام می‌شود.

لیست تکمیل پارچه


به طور خلاصه، مهمترین معیارهایی که باید در پارچه ای که خریداری می‌کنید جستجو کنید به شرح زیر است.

تعداد نخ در هر اینچ پارچه (نخ در هر اینچ)

هر چه تعداد نخ بیشتر باشد، تعداد نخ‌های بافته شده در هر اینچ بیشتر می‌شود و کیفیت بالاتری دارد.

تعادل نخ پود و نخ تار


در بافت پارچه تعادلی در نسبت نخ پود افقی و نخ تار عمودی وجود خواهد داشت. این در هر پارچه ای بسیار مهم است. در پارچه با کیفیت بالا این تعادل (چه از نظر تعداد و چه در اندازه) همیشه حفظ خواهد شد.

لای


الیافی که برای ساخت پارچه بافته می‌شوند یا به صورت یک رشته هستند یا از ترکیب دو نخ (پیچیده) به وجود می‌آیند. هنگامی که دو الیاف تا این حد به هم پیچیده می‌شوند، نخی قوی‌تر و بادوام‌تر به وجود می‌آورند که در مقابل پر شدن نیز مقاومت می‌کند. نخ دو لا بر نخ تک لا برتری دارد .سوال دارید در تلگرام از ما بپرسید

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت فقط برای عضویت مشتری و ورود همه اعضاست لطفا اگر فروشنده هستید و برای اولین بار  میخواهید ثبت نام  کنید اینجا کلیک کنید