استاندارد سایزبندی ایرانی {راهنمای کامل}

استاندارد سایز بندی ایرانی

سایز لباس همیشه یک دغدغه اصلی برای خرید لباس یا دوخت لباس است. برای دوخت لباس مناسب با تن ایرانی، باید استاندارد سایزبندی ایرانی را بدانید تا لباس‌های مناسبی بدوزید. مهم‌ترین مورد در انتخاب لباس، سایز است. که با اندازه گیری دقیق و درست و مطابقت آن با استاندارهای جهانی باعث می‌شود تا شما به راحتی انتخابی درست هنگام خرید لباس یا دوختن آن داشته باشید. در ادامه برای آگاهی درباره استاندارد سایزبندی ایرانی تا انتها با بانک لباس همراه باشید.

استاندارد سایزبندی ایرانی

حین پرو لباس دقت کنید

اولین مرحله در دریافت استاندارد سایزبندی ایرانی ، از پرو کردن شروع می‌شود. هنگام پرو لباس به این دقت کنید که لباس قالب تن شما باشد و به اصطلاح در تن بشیند. سایز و قالب تن بودن به این معنا است که نه به اندازه‌ای گشاد و اًور سایز باشد که باعث بشود شما شلخته به نظر بیاید و نه آنقدر تنگ و جذب باشد که در آن احساس راحتی نداشته باشید. یکی از بدترین شرایط برای کسانی که سایز خود را نمی‌دانند این است که اگر وارد فروشگاهی بشوند، که امکان پرو لباس را نداشته باشد در این شرایط نمی‌توانند با خیالی آسوده و راحت خرید کنند و به اصطلاح گیر می‌افتند. اگر می‌خواهید سایز خود را به صورت دقیق و درستی اندازه بگیرید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

هنگام پرو کردن لباس به ابعاد مختلف آن دقت کنید

نکاتی که باید هنگام سایزبندی رعایت کنید

اگر می‌خواهید سایز خود را اندازه بگیرید چند نکته جزئی ولی مهم را باید رعایت کنید تا سایز شما درست از آب درآید و لباس در تن شما گشاد یا جذب نباشد و به اصطلاح فیت تن شما باشد. برای مثال حتماً لباس نازکی بپوشید و بعد سایز خود را اندازه بگیرید. قبل از اندازه گیری از خوردن آب و غذای زیاد خودداری کنید. از متر و واحد اندازه گیری استاندارد و صحیح استفاده کنید.
از یک فرد منصف و ریزبین کمک بگیرید اگر خیاط باشد بهتر است و کمک بیشتری می‌تواند به شما بکند.
هنگام اندازه گیری صاف بایستید و شانه‌های خود را به عقب بدهید، دقت کنید که کمرتان صاف باشد و شکمتان آویزان نباشد.

نکاتی که باید هنگام سایزبندی رعایت کنید

لباس نمونه گزینه مناسبی است

نکته: اگر وقت اندازه گیری سایز خود را ندارید یک لباس که از همه نظر مناسب است برایتان را به همراه داشته باشید.
اگر می‌خواهید به عنوان هدیه لباس بخرید ویژگی‌های فرد را یادداشت کنید و با فروشنده در میون بگذارید تا طبق برچسب سیستم‌های جهانی شما را راهنمایی کند.

سیستم سایزبندی لباس‌ها

سایز بندی استانداری متناسب با جنسیت، آناتومی و ژنتیک هر شخص است. که اگر اصول و استانداردهای جهانی آن را رعایت کنید باعث زیباتر نشستن لباس در تن فرد می‌شود. سیستم سایزبندی لباس در جهان به سه صورت است:

  • سایز بندی و سیستم آمریکایی US
  • سایز بندی و سیستم اروپایی EU
  • سایز بندی و سیستم انگلیسی UK
  • البته در سال‌های اخیر سیستم‌های آلمانی، ژاپنی و ایتالیایی نیز افزوده شده.

نکته: تفاوت بین سایزهای روی برچسب لباس‌ها همیشه علتش استانداردهای دوخت نیست بلکه به علت متفاوت بودن استانداردهای جهانی و سیستم سایز بندی است.
به عنوان مثال برچسبی که روی پیراهن به سیستم اروپایی زده‌اند سایز ۴۰ است و همان پیراهن در سیستم آمریکایی سایز ۱۰ است و در سیستم انگلیسی سایز ۱۲ روی پیراهن برچسب خورده است.
متدها و سیستم انگلیسی برای مردمان کشور خودشان اجرا می‌شود و برای ژنتیک آن‌ها مناسب است. سیستم انگلیسی برای طراحی از سایز ۸ تا سایز ۳۲ است.

استاندارد سایزبندی ایرانی

سیستم استاندارد سایزبندی ایرانی نیز مطابق با سیستم سایزبندی اروپایی است. در استاندارد سایز بندی ایرانی‌ها قد خانم‌ها را در حالت نرمال ۱۶۴ سانتی متر ذکر کرده‌اند. سیستم اروپایی از سایز ۳۴ تا سایز ۵۸ است.
متدهای مختلفی در ایران توسط خیاطان ماهر اجرا می‌شود؛ از جمله مولر، گرلاوین و متریک که فرق آن‌ها روش اندازه‌گیری، سایز بندی‌ها و طراحی الگوها است.
الویت با متدی است که هم در وقت بتوانیم صرفه جویی کنیم و هم لباس قالب تن دربیاید و نقص‌های اندامی را نیز بگیرد.
متد جدیدی که بدون ایراد و بدون پرو است متد مولر است که مطابق با استاندارد ایرانی است. متدهای گرلاوین و متریک قدیمی و ایرادهای زیادی دارد. در ایران بعضی از افراد به خصوص خانم‌ها نمی‌توانند از یک سایز هم برای بالاتنه و هم برای پایین تنه استفاده کنند. در این موارد بالا تنه در اکثریت سایز کوچک‌تری نسبت به پایین تنه دارد.

 استاندارد سایزبندی ایرانی برای سفارش اینترنتی بلوز، شومیز و تونیک

اندازه گیری سایز خانم‌ها که بالاته در اکثریت ریزتر از پایین تنه است اندازه دور سینه و اندازه دور کمر را گرفته و با جدول سایز بندی و آزادی دلخواه در سایتی که در آن سفارش خود را ثبت می‌کنید مطابقت دهید. برای خرید شلوار، دامن و لگ نیز اندازه قد و دور باسن را در نظر بگیرید. هنگام سفارش اینترنتی به سایز بندی سایت توجه کنید که مربوط به کدام کشور است. برای گرفتن اندازه‌ها خانم‌ها سه سایزی که باید به آن دقت کنید دور کمر، دور باسن و دور سینه است تا در نهایت یک کار بدون ایراد و نقص از آب در آید.

استاندارد سایزبندی ایرانی برای خرید اینترنتی

دور کمر

برای اندازه دور کمر در قسمت پهلو نگاه کنید و باریک ترین قسمت را انتخاب کنید‌. اگر تازه کار هستید بهتر است یک نوار باریک ببندید و سپس با استفاده از متر اندازه بگیرید.

دور باسن

از نیم رخ باسن را نگاه کنید و برجسته‌ترین قسمت آن را به عنوان اندازه دور باسن در نظر بگیرید.

دور سینه

برای اندازه‌گیری دور سینه همانند باسن از نیم رخ نگاه کنید. برجسته‌ترین قسمت را در نظر بگیرید و از پشت کمر تا جلوی سینه اندازه بگیرید. الگوی خود را با استفاده از اعداد  روش مولر بکشید و به سایزهای دیگر تطبیق دهید.

اندازه گیری سایز کودکان

برای اندازه گیری سایز کودکان باید به سن و قد آن‌‌ها توجه کنید زیرا دارای استاندارد‌هایی مخصوص است. اندازه دور سینه، قد و دور باسن کودکات برای دوخت لباس برای آن‌ها مهم است. که البته دور سینه دقیق نیز کفایت می‌کند و می‌توانید با آن الگو طراحی کنید.

دور سینه

در قسمت پشت متر را قرار دهید و تا قسمت جلو در برجسته ترین قسمت سینه را اندازه بگیرید

دور کمر

در قسمت پهلو با دقت نگاه کنید و باریک ترین قسمت را انتخاب کنید و دور کمر را اندازه بگیرید

قد

کودک خود را کنار دیوار قرار دهید و بالای سر آن یک علامت بزنید سپس تمام قد آن را از روی دیوار با استفاده از متر یا خط کش اندازه بگیرید.

اندازه گیری سایز آقایان

استاندارد سایزبندی آقایان ایرانی آقایان تک سایز هست و از یک واحد سایزی انتخاب می‌کند. اما بهتر است باز جداگانه سایز بالاتنه و پایین تنه را اندازه بگیرید. برای اندازه گیری آقایان نیز سه قسمت و شاخص اصلی و ضروری وجود دارد. مانند خانم ها دور کمر، دور سینه و دور باسن.

اندازه‌گیری سایز آقایان

دور کمر

گود ترین قسمت کمر را در نظر بگیرید و سپس اندازه گیری کنید. اگر قسمت گود مشخص نبود به پهلو خم شوید و خطی که روی کمر می افتد را اندازه بگیرید.

دور سینه

برای اندازه گیری دور سینه اقایان متر را دور سینه قرار دهید و در برجسته ترین قسمت سینه به فاصله چهار انگشت اندازه بگیرید.

دور باسن

برای اندازه گیری دور باسن متر را در قسمت برجسته باسن قرار دهید و به نسبت اندام و آناتومی آن فرد با در نظر گرفتن آزادی مورد نیاز اندازه بگیرید.

نکته: هر چند وقت یک بار اندازه‌های خود را به روز کنید و دوباره اندازه بگیرید زیرا امکان دارد سایز شما تغییر کرده باشد.

جدول سایز بندی‌ها

بعضی برندهای معروف گاهی ابعاد لباس خود را کمی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از استاندارد جهانی در نظر می‌گیرند. شناخت دوخت، نوع برش و مارک آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند. به برچسب لباس‌ها دقت کنید ولی اکتفا نکنید برای مثال سایز M یا همان مدیوم که به عنوان یک برند اروپایی شناخته می‌شود قاعدتا سایز ۳۸ است به سایز L لارج بخورد. برای برند‌های معروف از روی جدول سایز مخصوص خودشان ثبت سفارش کنید.

کلام اخر

در این مقاله سعی داشتیم با ارائه دادن چند نکته کوتاه ولی مفید برای کسانی که می‌خواهند از برندهای معروف لباس بخرند کمک کنیم که با خیالی آسوده خرید کنند یا کسانی که می‌خواهند با استاندارهای ایرانی و جهانی آشنا بشوند اطلاعات درست کسب کنند. اگر یکی از دغدغه‌های شما نیز همیشه استایل‌تان است و به دنبال یادگیری نکات ریز و درشت برای استایلی بهتر هستید‌ با سایت بانک لباس همراه باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «استاندارد سایزبندی ایرانی {راهنمای کامل}»

  1. دکتر صادق شیوابیان

    خب اگر خودتون نوشتین دستتون درد نکنه ولی تمام این بدون دو تا جدول اندازه ها و تبدیل سایزها به درد آدمهایی که نیاز به لباس و خرید البسه ندارن میخوره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت فقط برای عضویت مشتری و ورود همه اعضاست لطفا اگر فروشنده هستید و برای اولین بار  میخواهید ثبت نام  کنید اینجا کلیک کنید