پاک کردن جوهر لباس با چند روش ساده در خانه

پاک کرده جوهر لباس

شما در هر سن و سالی با انواع جوهر در ارتباط هستید، برای مثال در تمامی مراحل زندگی خود امکان استفاده از خودنویس یا خودکار برای شما وجود دارد. برای بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی‌ آن‌ها پیش آمده که به دلیل یک لحظه سهل‌انگاری، لباس مورد علاقه‌ آن‌ها جوهری شود و در ذهن خود به دنبال اینکه چگونه جوهر لباس را پاک کنیم بوده‌اند.
از بین بردن لکه‌های جوهر از روی لباس کار بسیار دشوار و چالش برانگیزی است؛ اما نگران نباشید که هیچ کاری غیرممکن نیست و می‌توانید از شر آن لکه جوهر خلاص شوید. برای دانستن روش پاک کردن جوهر از روی لباس، تا انتها با بانک لباس همراه باشید.

پاک کردن جوهر از روی لباس

راحت‌ترین زمان برای پاک کردن جوهر لباس

راحت‌ترین زمان برای پاک کردن جوهر هنگامی است که جوهر هنوز خیس است. بهتر است قبل از گذشتن زمان زیادی از جوهری شدن لباس و خشک شدن لکه هرچه زودتر برای پاک کردن جوهر از روی لباس اقدام کنید.

انواع جوهر‌ها

جوهر‌ها انواع مختلفی دارند و از مواد متفاوتی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. از جمله با پایه‌ آب، جوهرهای دائمی و جوهر خودکار که هر کدام لکه‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند. ‌پس قبل از پاک کردن لکه جوهر از لباس باید نوع آن جوهر را به خوبی بشناسید.

انواع جوهر

شناخت نوع جوهر پیش از تمیزکاری

بعد از شناخت انواع جوهر نکته‌ای که باید به آن توجه کنید وسیله‌ای است که می‌خواهید با آن از شر لکه‌های جوهری که روی لباس خود ریخته است خلاص شوید. اول ببینید کدام محلولی که در خانه نگهداری می‌کنید برای پاک کردن جوهری که روی لباس شما تبدیل به لک شده مناسب‌تر است. یک نکته‌ی مهم برای این‌که لکه‌های جوهری را از روی لباس خود با موفقیت و سریع‌‌تر پاک کنید این است که قبل از پاک کردن لکه، ‌عملیات شست‌وشو، لباس را خشک نکنید زیرا خشک‌کردن لباس لکه جوهری را پایدار می‌کند و باعث می‌شود پاک کردن لکه جوهر از روی پارچه شما بسیار سخت و یا غیرممکن شود.

انواع روش‌های پاک کردن لکه جوهر لباس

پاک کردن هر نوع لکه جوهر روش خاصی دارد، برای همین قبل از به کار گرفتن هر روش برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس جوهری شده، باید از جنس جوهر و جنس سطحی که روی آن جوهر ریخته شده مطمئن شوید.
جوهرهای با پایه آب آسان‌تر از روی لباس جوهری پاک می‌شوند. برای مثال ماژیک‌های وایت‌برد که به سادگی می‌توانید آن لکه جوهر را از روی لباس پاک کنید اما ماژیک‌های غیر وایت‌برد که دارای جوهر دائمی هستند پاک کردن جوهر آن‌ها از روی لباس دشوارتر است. پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس نه به راحتی ماژیک وایت‌برد و نه به سختی ماژیک غیر وایت برد است.

پاک کردن لکه جوهر از روی لباس با استفاده از اب و مایع

برای پاک کردن جوهرهایی که بر پایه آب هستند این روش بسیار خوب و موثر است که در اکثر مواقع نتیجه مثبتی را درپی دارد. برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس با این روش، ابتدا یک حوله یا پارچه‌ای تمیز روی لباس جوهری قرار دهید، کمی آب روی آن بریزید و سپس آن را با یک پارچه‌ی دیگر بپوشانید. در این مرحله از کار، لکه آرام آرام به پارچه‌ی تمیز منتقل می شود. چند قطره مایع لباسشویی به محل لکه اضافه کنید و بگذارید ۳ الی ۵ دقیقه در همان حالت بماند. به‌جای مایع لباس‌شویی از مایع ظرف‌شویی استفاده نکنید، زیرا جایگزین خوبی نیست و ممکن است نتیجه مطلوب را ندهد.

پاک کردن جوهر لباس با اب و مایع

تاثیر دمای آب در پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

در هنگام شست‌و‌شو لباس از آبی با دمای مناسب و نسبتا داغ که به بافت پارچه لباس آسیب نرسد استفاده کنید. قبل از اینکه لباس خشک شود، مطمئن شوید لکه دیگر روی لباس وجود ندارد. اگر اثری از لکه جوهر در لباس باقی مانده بود لباس را دوباره بشویید. اگر لکه جوهر قبل از پاک شدن لکه لباس خشک شود، پاک کردن لکه جوهر سخت و غیرممکن می‌شود.

پاک کردن لکه جوهر از روی لباس با استفاده از الکل

برای پاک کردن لکه جوهر دائمی که سخت‌تر است می‌توانید از الکل استفاده کنید. اگر الکل لکه جوهر را از روی لباس شما کاملا پاک نکرد به این نتیجه می‌رسید که نوع جوهر دائمی است، پس پاک کردن این لکه جوهر چالش برانگیز‌تر است اما الکل پزشکی به محو کردن آن کمک می‌کند و زودتر به نتیجه دلخواه می‌رسید.  اگر جنس پارچه جوری باشد که بتوانید از محلول سفید کننده استفاده کنید احتمال پاک شدن لکه جوهر از لباس شما درصد بالاتری دارد.

نحوه پاک کردن جوهر از لباس با الکل

روش پاک کردن جوهر لباس با استفاده از الکل

پارچه‌ای که جوهری شده است را روی یک حوله یا پارچه قرار دهید در محلی که قادر به دیدن نیست قسمت کوچکی را آغشته به الکل کنید. اگر جنس پارچه آسیب ندید الکل را به آرامی در محلی که لکه جوهر است بریزید، حوله‌‌ای که زیر لباس قرار داده بودید کم‌کم خیس می‌شود و لکه‌ی جوهر به حوله نفوذ می‌کند. به دلیل اینکه پارچه‌ی لباس دوباره جوهر را جذب نکند آن را به محل دیگر حوله انتقال دهید و چندبار این کار را تکرار کنید تا کاملا لکه جوهر از روی لباس پاک شود و سپس آن را با آب داغ  بشویید‌ با دمایی که پارچه و بافت لباس آسیب نبیند.
اگر لباس ما با جوهر خودکار لک بشود، بعد از چندبار تکرار روش الکل مقداری مایع لباسشویی روی لکه بزنید و به آن ۳ الی ۵ دقیقه زمان بدهید.

تاثیر سفید کننده در پاک کردن لکه جوهر از روی لباس

اگر با انجام مراحل بالا نیز لکه جوهر از روی لباس شما به طور کامل از بین نرفته بود با استفاده از مخلوط سفید کننده، پایه اکسیژن و آب سرد را در محلی که روی آن جوهر ریخته استفاده کنید.
برای اینکه نتیجه خوبی بگیرید بهتر است در انجام مراحل صبور باشید. گاهی بهتر است لباس ۸ الی ۱۰ساعت در آب بماند.

تأثیر سفیدکننده در شستن جوهر

پاک کردن لکه لباس با استفاده از شیر

یکی دیگر از مایع‌هایی که برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس می‌توانید از آن استفاده کنید شیر است. شاید عجیب باشد که چگونه با شیر جوهر لباس را پاک کنید ولی خیس کردن پارچه در شیر لکه را پاک می‌کند.
نحوه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس با استفاده از شیر به این شکل است که ابتدا درون یک ظرف مقداری شیر بریزید در حدی که روی لکه را به طور کامل بپوشاند. و یک شب تا صبح به آن زمان بدهید تا درون ظرف بماند. روز بعد آن را بیرون بیاورید و به روش معمول و ترجیحا با آب داغ آن را بشویید.

تمیز کردن لکه جوهر با استفاده از شیر ترشیده

روش دیگر که می‌توانید با استفاده از شیر از لکه جوهر خلاص شوید، استفاده از شیر ترشیده است. قسمت لکه‌دار را به مدت نیم ساعت در شیر ترش یا جوش قرار بدهید و بعد بشویید.
اگر شیر ترش یا شیرِ جوش ندارید، از شیر سرد استفاده کنید. هنگامی که لکه جوهر هنوز مرطوب است حوله ای روی آن قرار دهید و به مدت زمان ۳۰ دقیقه درون شیر سرد قرار دهید. سپس آن را با آب بشویید و اگر اثری از لکه باقی‌ ماند این کار را تکرار کنید.

پاک کردن لکه جوهر با استفاده از لاک پاک‌کن

این محلول برای استفاده در جوهرهای دائمی بسیار موثر‌تر است، اما مانند الکل ممکن است به پارچه آسیب برساند. برای تست کردن لاک پاک‌کن روی لباس، لاک را روی بخشی از لباس که در چشم نمی‌آید، امتحان کنید. اگر تأثیر منفی در پارچه ندیدید، محل لکه جوهر را مانند روش الکل خیس کنید. فراموش نکنید که هر بار پارچه را به محل خشک و تمیز حوله منتقل کنید. بعد از اتمام کار محل لکه را به طور کامل بشویید.

پاک کردن جوهر لباس با استفاده از سرکه

لباس را در سرکه فرو کنید و محلول سرکه و آرد ذرت به حالت خمیری در آورید. محلول سرکه را روی قسمتی که لکه جوهر روی آن قرار دارد بگذارید و اجازه دهید خمیر کاملا خشک شود و سپس آن را بشویید.

روش پاک کردن لکه جوهر قدیمی روی لباس

برای لکه‌های کمی قدیمی‌تر می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی در 2 لیوان آب گرم مخلوط کنید.
یک دستمال یا یک حوله را داخل محلول قرار دهید تا محلول را جذب کنند. سپس آن را روی محل لکه جوهر قرار دهید به طوری که جوهر پخش نشود. سپس از یک پارچه تمیز استفاده کنید و آن را خیس کنید و دوباره روی محل لکه بکشید تا کاملا از بین برود.

نکته: اگر می‌خواهید از بسته‌های پاک‌کننده استفاده کنید، مطمئن شوید لکه دیگر وجود ندارد.

کلام آخر

در این مقاله با نحوه‌های چگونه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس پرداختیم. امیدواریم بتوانید از روش‌هایی که در این مقاله گفتیم، به خوبی استفاده کنید. برای افزایش دانایی شما در ارتباط با لباس‌هایتان می‌توانید به سایت بانک لباس مراجعه کنید و مقاله‌های مفید این سایت را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت فقط برای عضویت مشتری و ورود همه اعضاست لطفا اگر فروشنده هستید و برای اولین بار  میخواهید ثبت نام  کنید اینجا کلیک کنید