آموزش نحوه رنگ کردن لباس به صورت کامل

نحوه رنگ کردن لباس

همه‌ی لباس‌های خود را با علاقه می‌خریم؛ اما بعضی لباس‌ها را بیشتر دوست داریم. با این وجود باید بدانید که لباس‌ها به مرور زمان کهنه و رنگ‌ آن‌ها از بین می‌رود. برای بازیابی رنگ آن باید نحوه رنگ کردن لباس را به درستی بدانید. در ادامه این مقاله با فروشگاه عمده فروشی بانک لباس همراه باشید تا روش رنگ کردن لباس را به صورت قدم به قدم یاد بگیرید.

نحوه رنگ کردن لباس

دلایل از بین رفتن رنگ لباس‌ها

خیلی از زمان‌ها افراد به دنبال دلیل برای این اتفاق می‌گردنند، که از دلایل آن می‌توانیم به استفاده مدت زمان زیادی از لباس، شستشوی زیاد یا کیفیت پایین آن‌ها اشاره کنیم. برخی از مواقع برای این‌ که حین خرید مبلغ پایین‌تری را پرداخت کنید، به کیفیت لباس خود دقت نمی‌کنید. این اتفاق باعث می‌شود در شستشوی‌های اولیه رنگ لباس شما از بین برود و لباس شما کم‌رنگ شود. گاهی نیز به دلیل استفاده زیاد از لباس‌های خود و شستشو زیاد آن‌ها رنگ لباس شما کم رنگ می‌شود. کم‌رنگ‌شدن لباس‌ها در لباس‌هایی که به رنگ مشکی هستند بیشتر مشاهده می‌شود. در این مقاله به موضوع مهم نحوه رنگ کردن لباس اشاره می‌کنیم.

دلایل از بین رفتن رنگ لباس

نکاتی برای نحوه رنگ کردن لباس

باید بدانیم که قبل از رنگ کردن لباس بهتر است رنگ فعلی آن را حذف یا کم‌رنگ کنیم. شما می‌توانید برای انجام این عمل از قابلمه بزرگ استیل یا قوطی‌های روغن بزرگ استفاده کنید. ابتدا باید قابلمه را همراه با آب داخل آن روی گاز قرار‌ دهید تا بجوشد. سپس شلوار را درون آب جوش قرار می‌دهید. با استفاده از محلول‌های مخصوص برای از بین بردن رنگ لباس، می‌نوانید رنگ لباس حود را حذف کنید. البته می‌توانید از سفید‌کننده‌های معمولی نیز برای ازبین بردن رنگ لباس خود استفاده کنید اما بهتر است برای این امر از محلول مخصوص حذف رنگ استفاده شود.

از قابل رنگ بودن لباس‌های خود مطمئن شوید

در رنگ کردن لباس‌ها، لباس‌های پارچه‌ای مثل ابریشم، کتان و پنبه بهترین نتیجه را مشاهده می‌کنید. در این قسمت سوال به وجود می‌آید که چه پارجه‌هایی غیر قابل رنگ هستند؟  برای پاسخ ایم سوال باید بگوییم که پارچه‌هایی کهاز جنس نایلون و ریون هستند، قابل رنگ کردن نیستند. همپنین پارچه‌هایی که دارای برچسب فقط خشکشویی هستند را رنگ مکنید. لازم به ذکر است که پارچه‌های مختلف قدرت جذب رنگ متفاوتی دارند پس اگر از جنس آن مطمئن نیستید اول می‌توانید قسمت کمی از لباس را رنگ کنید.

انواع جنس لباس برای رنگ کردن

پلی‌استر: در زمان رنگ‌کردن این نوع پارچه باید به یاد داشته باشید که آن‌ها می‌توانند مقدار کمی رنگ را به خود جذب کنند. پارچه پلی‌استر میزان رنگ‌پذیری بسیار کمی را دارند. شما برای رنگ‌کردن این پارچه‌ها به دمایی در مقادیر تقریبی 280 درجه سانتی‌گراد نیاز دارید، که در نتیجه برای داشتن این دما و رنگ‌کردن این پارچه باید آن را به خشکشویی ببرید.

رنگ کردن لباس از جنس لنین

پارچه‌هایی که از جنس لینن هستند به خوبی می‌توانند رمگ را به خود جذب کنند، اما پس از رمگ‌کردن این پارچه‌ها باید انتظار آب رفتن آن را نیز داشت. این نوع پارچه معمولا در تولید مانتو استفاده می‌شود.

نحوه رنگ کردن لباس پشمی

پارچه‌های پشمی میتوانند‌ به خوبی رنگ را به خود بگیرند. این پارچه‌ها نسبت به پارچه‌های دیگر، بیشتر میتوانند رنگ را در خود نگهدارند. یکی از مشکلات رنگ شدن پارچه‌های پشمی این است که پس از رنگ‌ شدن فرم خودشان را به طور چشمگیری از دست می‌دهند.

روش رمگ کردن لباس جنس نخ

یکی از بهترین پارچه‌ها جهت رنگ شدن، پارچه‌هایی هستند که جنس آن‌ها از نخ است. این پارچه‌ها بیش‌ترین میزان رنگ‌پذیری را دارند و به‌خوبی رنگ می‌شوند.

نحوه رنگ کردن لباس ابریشمی

پارچه‌هایی که از جنس ابریشم هستند نیز رنگ‌پذیری بسیار بالایی دارند. این امکان وجود دارد که پارچه ابریشم شما بعد از رنگ شدن اصطلاحا آب برود یا مقداری کوتاه شود پس بهتر است که در صورت نیاز این پارچه را رنگ کنید.

نحوه رنگ کردن لباس ابریشمی

رنگ لباس و طرز استفاده از آن

در ابتدا برای رنگ‌کردن لباس‌هایتان باید مقدار مناسبی رنگ لباس تهیه کنید،، برای مثال شما برای رنگ‌کردن یک شلوار جین مردانه به 15 گرم رنگ نیاز دارید. برای تهیه این رنگ‌ها می‌توانید به خرازی‌ها، عطاری‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه کنید.همچنین رنگ‌های لباس را می‌توانید در بسته بندی‌های آماده یا به صورت باز تهیه کنید. هنگام خرید رنگ لباس، روش استفاده از آن نیز روی بسته آن نوشته می‌شود اما اگر می‌خواهید رنگ باز خریداری کنید، ابتدا باید ظرفی بزرگ تهیه کنید و داخل آن را آب بریزید، پس از جوشیدن آب شما باید لباس خود را درون این ظرف قرار دهید و حالا نیز رنگ را درون طرف بریزید و آن را در تمامی نقاط ظرف با استفاده از یک وسیله پخش کنید.

نحوه رنگ کردن لباس

برای رنگ‌ کردن لباس خود رنگ لباس را ابتدا درون طرف کوچکی بریزید و با استفاده از مقدار کمی آب داغ، رنگ را حل کنید. سپس به ظرفی که درون آب جوش درست می‌کنید اضافه کنید. به ازای هر 1 لیتر آب باید یک قاشق چای خوری نمک اضافه کنید تا رنگ شما ثبات بیشتری به خود بگیرد.  لباس را به مدت 30 تا 40 دقیقه با محلول درست شده از آب و رنگ بجوشانید، در حین جوشیدن لباس در محلول آن را زیرو و رو کنید تا تمامی قسمت‌های آن به خوبی رنگ گیرد. پش از اینکه لباس به خوبی رنگ را به خود جذب کرد شما می‌توانید ظرف را خالی کنید و لباس خود را درون یک طرف آب گرم قرار دهید. یک لیوان سرکه به آن اضافه کنید و حدود یک ساعت لباس را درون ظرف همراه با سرکه رها کنید. سپس لباس خود را آب بکشید.

رنگ کردن لباس

نکات رنگ‌کردن لباس

شما باید بدانبد که رنگ‌کردن لباس به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. برای رنگ‌کردن لباس‌های خود باید به جنس پارچه‌ای که برای تولید آن لباس استفاده می‌شود، دقت زیادی کنید.برای رنگ نگرفتن لباس‌های خود لازم است، لباس‌های رنگ‌شده را با سایر لباس‌هایتان نشویید. لازم به ذکر است که حتما لباس خود را با آب سرد بشویید و تا وقتی که آب دیگر رنگ مگیرد می‌توانید به این کار ادامه دهید. اگر از آب سرد و شامپو بچه استفاده کنید می‌توانید باعث دوام بیشتر رنگ به لباس خودتان باشید.

روش‌هایی برای تثبیت رنگ

برای تثبیت رنگ لباس پس از رنگ شدن آن ابتدا باید لباس را درون ظرف آب گرم قرار داده و پس از آن 1 لیوان سرکه به آن اضافه کنید. برای رنگ ندادن لباس خود آن را به مدت زمان 60 دقیقه در سرکه بگذارید. لباس رنگ‌شده را پشت و رو کنید سپس با استفاده از آب و شامپو بچه آن را خوب بشویید. برای خشک شدن لباس خود، آن‌ها را به دور از نور مستقیم خورشید بگذارید. می‌توانید برای این کار لباس خود را در بند لباس درون خانه خشک کنید. لازم به ذکر است برای خشک کردن لباس‌های رنگ شده نباید از خشک‌کن ماشین لباسشویی استفاده کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت فقط برای عضویت مشتری و ورود همه اعضاست لطفا اگر فروشنده هستید و برای اولین بار  میخواهید ثبت نام  کنید اینجا کلیک کنید